Over BNNVARA

MISSIE & IDENTITEIT

WIJ ZIJN BNNVARA
Wij staan voor een vrije, nieuwsgierige en sociale samenleving, en betrekken als mediaorganisatie iedereen bij de wereld, de welvaart en het welzijn. We spelen een activerende rol in onze maatschappij. Dat doen we niet vanuit een ivoren toren of met het idee dat we de wijsheid in pacht hebben. We hebben wel ambitie, maar geen pretentie. We sluiten altijd aan bij wat er nú speelt in het leven van onze kijkers, luisteraars en volgers en zijn daardoor toegankelijk en relevant.

Vrij, scherp en doelgericht
BNNVARA is onafhankelijk, maar we hebben wel een mening. En we stimuleren iedereen zelf een mening te vormen en die te delen. Onze betrokkenheid houdt niet op bij het signaleren, kritisch volgen en verdiepen; we zorgen ervoor dat onze programma’s een positief effect hebben op de samenleving.

Het kan wél
We kennen geen grenzen: niet in de organisatie en niet in de wereld. Geen onderwerp blijft onbesproken, geen wildernis onverkend, geen heilig huisje blijft overeind. We laten ons leiden door wat we belangrijk vinden en onze honger naar kennis, niet door wat hoort of van ons verwacht wordt.

Wij zijn aanstichters
Wij zijn er voor de doeners die denken en de denkers die doen. Voor de jonge honden, de wereld aan hun voeten. En ook voor de sociaal bewogen mensen die kritisch vragen blijven stellen. We delen
een progressieve mentaliteit: we zijn open naar de wereld, positief ingesteld maar niet naïef. Willen weten wat er gebeurt en hoe het precies in elkaar steekt. Houden ervan flink te lachen, soms om deze rare wereld, soms om onszelf. Stoten liever een keer onze kop of zijn het met iemand grondig oneens dan dat we wegzinken in een moeras van middelmatigheid. En gelukkig zijn we allemaal anders - ook dat willen we vieren.

Positieve impact
We zijn uniek in de betrokkenheid die wij bij kijkers, luisteraars en volgers weten los te maken. Niet alleen bij onze achterban, maar bij iedereen die we bereiken. Wij zetten mensen aan het denken en brengen ze op ideeën. Na onze programma’s gaan ze doorvragen, plannen maken, een reis boeken, vrijwilligerswerk doen of schuttingen bekladden. Maakt niet uit wat, maar ze gáán denken, doen of delen.

Vorm versterkt de inhoud
Wij zijn meesters in het ontwikkelen van de juiste vorm bij de inhoud. Telkens verrassend, en elk programma scherp ingestoken op wat de ontvanger echt raakt. Zo kunnen we maximaal effect realiseren. Dat doen we soms bloedserieus, maar entertainment en humor zijn voor ons ook belangrijk; een manier om aandacht te krijgen of om zware kost behapbaar te maken.

Niet te vermijden en onmisbaar
BNNVARA is een publieke omroep die overal impact wil hebben, en bij iedereen die ervoor openstaat. Op tv en radio, thuis en on-the-go, lineair, online, bij evenementen en zeker ook op straat. We sporen iedereen aan zich in zaken te verdiepen, ideeën en content te genereren, te bediscussiëren en te delen op alle platforms binnen en buiten ons domein.

We gaan door!
De samenleving kan altijd vrijer, socialer en nieuwsgieriger. Dus is ons werk nooit af. Succes is voor ons daarom dynamisch; We kijken niet naar de cijfertjes, maar naar de beweging die we veroorzaken en de impact die we hebben. 

GESCHIEDENIS

BNNVARA  
De programma’s van BNNVARA worden sinds 24 augustus 2017 uitgezonden onder de vlag van het mediamerk BNNVARA. Op de achtergrond werken we dan al drie jaar samen als één organisatie.
Op 1 september 2018 zijn ook de ledenverenigingen gefuseerd. Daarmee zijn BNN- en VARA-leden automatisch BNNVARA-lid en steunen nieuwe leden voortaan de Omroepvereniging BNNVARA. Zo zijn we klaar voor de toekomst!
BNN en VARA hebben natuurlijk een eigen geschiedenis. Wie we zijn en waar we vandaan komen? We klappen kort de geschiedenisboeken open.

BNN
Bart de Graaff. Dat is waar BNN begint. Tijdens een redactievergadering bij Veronica, waar Bart op dat moment werkt, krijgt hij een idee. Wat als hij een eigen jongerenomroep begint? Bart zoekt uit wat daarvoor nodig is. 60.000 leden, blijkt. Hij haalt alles uit de kast en start een enorme campagne. Ondertussen schrijft voorzitter-in-spé Gerard Timmer een beleidsplan. In november 1997 wordt het complete ledenbestand ingeleverd bij het Commissariaat.

Op 6 september 1998 is de allereerste tv-uitzending van BNN. De omroep gaat lekker en blijft leden werven om bestaansrecht te behouden. Bart heeft een nierziekte en wordt zo ziek dat hij geen programma’s meer kan maken. Ruud de Wild en Eddy Zoëy nemen de programma’s van hem over. In 2002 moet BNN verder zonder Bart. Hij overlijdt op 25 mei aan een buikvliesontsteking. Na veel verdriet wordt de draad weer opgepakt. Ook zonder Bart gaat BNN vol gas door.  

De Nationale IQ-Test, Costa, BNN at Work, Lust for Life, De Lama’s, Spuiten en Slikken, De Grote Donorshow. Een kleine greep uit de programma’s die door BNN gebakken zijn. Programma’s waar veel over gepraat wordt en programma’s waar je niet omheen kan. Het soort programma’s dat we ook bij BNNVARA blijven maken. Want BNN is Bart’s Neverending Network.

De VARA
Met de komst van de radio ontstaan in de jaren '20 van de vorige eeuw de allereerste omroepen. Op 1 november 1925 wordt in hotel Parkzicht in Amsterdam de V.A.R.A. opgericht: Vereeniging van Arbeiders Radio Amateurs. De VARA wordt de omroep voor de steeds meer emanciperende arbeidersbeweging. Initiatiefnemer Levinus J. van Looij is de eerste voorzitter van de omroep. 

Met socialistische luisteraars als doelgroep zendt de VARA lezingen, debatavonden en concerten uit op de radio. Vanaf de jaren ’50 krijgen steeds meer huishoudens een televisie en ook de VARA mag uitzendingen maken op de publieke zender. Naast de vele radioprogramma’s heeft de VARA televisieprogramma’s gemaakt als: Zo is het toevallig....., De familie Doorsnee, Pension Hommeles, Ja Zuster Nee Zuster, Achter het Nieuws, Koning Klant, Rooie Haan, Dorus, Sonja's Goed Nieuwsshow, Mies en scene, de Stratemaker op Zee-show en De Willem Ruisshow. 

In 1969 wordt de hoeveelheid zendtijd van de omroepen bepaald door het aantal leden. Vanaf dan richt de VARA zich op een bredere doelgroep dan alleen de sociaaldemocratische zuil. De afkortingspuntjes verdwijnen en de omroep gaat programma’s maken voor een breed en progressief publiek. De VARA wordt een onafhankelijke, maatschappelijk betrokken vereniging en zet zich in voor een sociaal rechtvaardige samenleving door het publieke debat op scherp te stellen.